Followers

Thursday, November 18, 2010

OH!! BAHASA INGGERIS

Nak tau kenapa ummi buat entry ni...huhu...minggu depan ummi ada interview di Pusat Pengajian Siswazah UPM...mcm biasa, perasaan ummi di kala ini amatlah nervous nyerrr...huhu..apetah lagi interview ini memerlukan ummi speaking all the time..arghhhh tidakkkk!!!!! BI ummi dah la tungging terbalik dengan level confident ummi yg sangat tidak mengujakan..agaknya sebab dah lama ummi meninggalkan zaman pekerjaan menyebabkan ummi terasa sedemikian...namun, ummi akan berusaha sedaya yg mungkin, perlukah ummi baca kamus???? hahaha...

Di mana tahap pencapaian Bahasa Inggeris kamu sekarang?

  1. Sangat Bagus. Mampu berkata-kata dan menulis dalam BI dengan fasih
  2. Boleh la sikit-sikit. Mampu menjawab pertanyaan mudah
  3. Tidak boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris tetapi faham apa yang sedang dituturkan
  4. Tak mampu langsung berbahasa Inggeris. Bila orang mula cakap BI, saya cepat-cepat Lari atau mengelak
dari 4 kategori ni ummi adalah dlm golongan kategori ke 3 & 4..maybe..

Dimanakah tahap kamu?

Dari pengalaman Mantra sendiri, saya simpulkan apa sebenarnya yang menghalang kita daripada menguasai Bahasa Inggeris :

  1. Malu - Takut nak cakap BI sebab takut ayat tunggang terbalik. Takut orang gelak. Dulu mantra pun fikir macam ni. tapi bila kita bertutur dengan orang luar(Overseas) sebenarnya mereka tak kisah pun. Mereka tak gelak. Malah mereka perbetulkan apa yang kita salah. Kadang-kadang kita pun boleh perasan yang dia pun main hentam aje (Tak perfect pun)
  2. Malas – Saya teringat waktu form 4 Ayah saya belikan kamus Oxford setebal-tebal kamus tu. Kemudian dia bagi saya News Straits Time untuk dihabiskan. Semasa membacanya saya langsung tak gunakan kamus tu sebab ianya Tebal dan menyusahkan! Bila tak faham, tanya. Tak faham, tanya. Takde usaha nak ‘mencari’. Macamana nak ingat perkataan tersebut? Tapi sekarang mudah. Dah ada kamus elektronik.
  3. Tak Minat – Bahasa Inggeris pada waktu ini amat penting. Jika kamu mahu laku dalam industri negara, kuasainya. Jadi mulai hari ini tukarkan daripada Tak minat kepada Minat dengan bahasa inggeris
  4. Cikgu Tak Best – Ini juga mungkin boleh jadi sebab mengapa ramai pelajar sekarang tidak mahu belajar bahasa inggeris. Bukan berniat nak salahkan cikgu-cikgu. Sesetengah cikgu tidak cuba untuk membuat kelas Bahasa Inggeris mereka satu kelas yang menarik untuk dihadiri.
  5. Tiada Latihan – Cuba untuk bertutur bahasa Inggeris ketika meeting dan mesyuarat. Banyakkan membaca akhbar dan buku-buku BI. Banyakkan menonton filem-filem BI.
  6. Faktor Sekeliling – Mengapa ramai orang cina dan india hari ini lebih mahir berbahasa Inggeris dari bangsa kita? saya ada kenalan (Cina). Ada satu hari saya kerumah dia. Apa yang saya dengar mereka sesama ahli keluarga tidak bertutur dalam bahasa mandarin/hokkien tetapi dalam bahasa Inggeris. Kalau ada pun jarang-jarang. Mungkin ini satu praktikal yang baik. Saya tak tahulah samaada mereka bertutur demikian kerana menghormati saya yang berada disitu.


menghadapi-interview

“Masalah paling besar yang timbul adalah apabila graduan ingin mencari kerja. Kebanyakkan syarikat dari sektor swasta menjadikan bahasa Inggeris sebagai suatu kemestian sekiranya mereka mahukan jawatan yang ditawarkan. Dari apa yang saya dapat lihat ketika ini, bangsa Melayu adalah golongan yang paling rugi kerana rata-rata mereka tidak mampu bertutur dengan fasih menggunakan bahasa Inggeris.” dipetik dari slumberaja.blogspot.com

sumber : saiful izwan


~ C.I.T.R.A.C.I.N.T.A.K.U ~
Published with Blogger-droid v1.6.5

No comments:

Blog Archive

Contest : Siapa Nak Jadi Cover Buku?

Contest : Siapa Nak Jadi Cover Buku?
Dah menang!!! nnt ada la kat kulit buku KITARAN HIDUP BERKELUARGA

"Gaban's Lovely Craft & Embroidery GA 2010"

"Gaban's Lovely Craft & Embroidery GA 2010"
ummi menang saguhati

areteacar 1st contest, keluarga bahagia!

areteacar 1st contest, keluarga bahagia!
ummi salah seorang pemenang jgk!!

"pabila photo mula.... ber...cerita"

"pabila photo mula.... ber...cerita"
Ummi salah seorang pemenang!!

Amna Safiyyah won 3rd Prize

Amna won 1st Prize

Amna won 2nd Prize, Amzar won 3rd prize

KAWAN2 UMMI

NI LAGI KAWAN2 UMMI